Weer een week Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Pauline Jelle - WaarBenJij.nu Weer een week Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Pauline Jelle - WaarBenJij.nu

Weer een week Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Pauline

28 December 2012 | Bolivia, La Paz

Na 4 dagen Tupiza, om te wennen aan de hoogte, vertrokken we in een jeep samen met twee Fransen, een kok/gids en een driver voor een tour van 4 dagen van Tupiza naar Uyuni. We kwamen onder andere langs prachtige berglandschappen, woestijnen, vele meren met flamingo’s, geisers en uiteindelijk ook de uitgestrekte zoutvlakte. Ook hebben op 4000 meter hoogte in een warmwaterbron gezwommen, erg bijzonder. Pauline had de eerste twee dagen toch nog last van de hoogte, maar gelukkig ging het de derde dag beter toen we weer aan het dalen waren. De laatste nacht sliepen we in een hotel wat volledig gemaakt was van zout; niet alleen muren en vloer waren van zout, maar ook de tafels en stoelen. Erg grappig. Van hieruit vertrokken we ’s ochtends vroeg de zoutvlakte op om de zonsopgang te zien. Daarna hebben we ons uitgeleefd om grappige foto’s te maken, omdat op de zoutvlakte diepte en perspectief verdwijnt.

De tour eindigde in Uyuni, waar we de volgende dag richting Potosí vertrokken, naar het schijnt het hoogste dorp ter wereld (4070 m). Hier hebben we een indrukwekkende tour gedaan naar de mijnen waar we het hele proces te zien kregen. De mijnen zijn nog volop in werking, dus soms riep de gids dat we door de smalle gangen moesten rennen om een veilige plek te vinden om de aanstormende mijnwagen te ontlopen. Na een ochtend klimmen, klauteren, gebukt lopen, stof en hitte waren we die middag uitgeteld.

Vervolgens zijn we met de bus naar Sucre gegaan, waar we besloten om met kerst te blijven. Hier kwamen we twee Duitse meisjes tegen die we al eerder op onze reis ontmoet hadden, en met hen zijn we met kerstavond uitgebreid gaan eten in de stad (in een cafe met Nederlandse eigenaren, inclusief bitterballen en stroopwafels!). Eerste kerstdag hebben we in het hostel zelf gevierd, waar kalkoen werd geserveerd en iedereen in hostel zelf ook wat had bijgedragen aan het eten. Ook hadden we nog lootjes getrokken en kadootjes uitgewisseld, wat het kerstgevoel compleet maakte.

Inmiddels zitten we in La Paz, en staan op het punt naar Copacabana (ook in Bolivia) te vertrekken. Hopelijk is het weer daar iets beter, want hier is het koud en nat.

(op aanvraag nu meer foto's :))

• 28 December 2012 - 16:27

Els En Aad:

• 28 December 2012 - 16:54

Mirte:

Hi Jelle en Pau,
    Klinkt allemaal om jaloers op te worden. Als je meer foto's hebt wil ik ze graag zien.
    Fijn om te horen dat jullie het zo goed hebben en genieten!
    Fijne jaarwisseling alvast en de beste wensen!

DikkeX

• 28 December 2012 - 16:59

Lotte:

Hi lieve Ma en Jellie!

Wauw, wauw, wauw! Supermooi en wat een hilarisch hotel van zout! Wij zitten ons hier in het natte kledder weer door de kerstdagen heen te eten.. Goede voornemen voor 2013: opzeggen van mijn sportschoolaccount. Want 2012 heeft geleerd dat dat echt zonde van het geld is! Kan je beter besteden aan een reisje naar Bolivia.. :)

Genietze en alvast Happy 2013!

Dikke X

• 28 December 2012 - 20:32

Karlijn:

Wat een mooie foto's! Goede toevoeging aan de mooie verhalen. Alvast een fijne oud&nieuw. Jullie hebben toch wel wat sterretjes meegenomen? :-)
    Dikke kus!

• 29 December 2012 - 17:16

Bas:

Pauline en Jelle! Ziet er goed uit zeg. Leuk hoor!
    Ik zie dat Alberto Contador jullie gids was? ;)
    Adiosss en veel plezier verder!

• 30 December 2012 - 17:18

Frans En Ria:

Weer een mooi verhaal van jullie tocht. De foto's geven hiervan een prachtig beeld. Veel plezier verder met jullie avontuur en op naar het nieuwe jaar (voor ons eerder dan jullie!).

• 31 December 2012 - 22:27

Thomas:

Hey Jelle,

Ff via jullie site de antwoorden op je vragen die je ge-smst had:

- Johannes is door in the voice
    - Belinda heeft passie in de polder gewonnen

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel.

fijne jaarwisseling!

• 05 Januari 2013 - 19:04

Nel:

Dag Pauline en Jelle
    Wij vinden het leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken vooral zwemmen in een warmwaterbron iets om nooit te vergeten, leuk dat jullie met kerst uitgebreid zijn wezen eten met die twee Duitse meisjes .
    Pauline als ik naar Anka ga lees ik alles voor en praten wij er over en wij genieten er allebij van.
    O ja een heel goed 2013 toegewenst veel liefs Anka en Nel.
    De groetjes van Koos