Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Geraldine, Nieuw Zeeland van Pauline Jelle - WaarBenJij.nu Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Geraldine, Nieuw Zeeland van Pauline Jelle - WaarBenJij.nu

Van Noord naar Zuid

Blijf op de hoogte en volg Pauline

19 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Geraldine

Wat leuk dat iedereen nog steeds onze stukjes leest en reageert! Bedankt daarvoor. Dit wordt waarschijnlijk ons laatste stukje, dus extra lang! :)

Na 2 dagen helemaal tot rust te zijn gekomen bij Marianne en Russell (en nog een wandelingetje naar een waterval te hebben gemaakt), trokken we verder, naar Hot Water Beach. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een strand met heet water bronnen. Bij laag tij kan je een kuil graven in het zand, en zo je eigen warm waterbadje creëren. Omdat er maar een paar plekken zijn waar het warme water naar boven komt, en wij niet de enige op het strand waren, was het gezellig druk.
De volgende dag moesten we wachten op de post, die ons een reserve sleutel van de camper kwam brengen, aangezien die de vorige vond was afgebroken. Aan het begin van de middag konden we dan eindelijk verder en zijn toen in één keer naar Hobbiton gereden. Als echte fan (naja, Pauline vooral) hebben we hier een tour genomen waar de trilogie van de Lord of the Rings en The Hobbit zijn opgenomen. Ook al waren de heuvels iets minder groen door de aanhoudende droogte (sinds kerst geen regen), het was nog steeds erg leuk om alles te zien. Na een nachtje in Cambridge te hebben doorgebracht (ter voorbereiding?) zijn we verder gereden naar een grottencomplex waar honderden glimwormen aan het plafond hingen. Helaas geen foto’s kunnen nemen (kunnen de wormen niet goed tegen), maar zeker spectaculair om te zien. Daarna zijn we verder gegaan naar Rotorua, wat middenin het thermisch/vulkanisch gebeid van het noordereiland ligt. Hier hebben we de volgende dag geiser/modderbaden en ander naar zwavel stinkende bronnen bekeken. Ook werden we getrakteerd op een Maori-voorstelling, inclusief dans en zang, dus cultureel gezien zaten we ook helemaal goed.

De volgende dag hebben we bij het grootste meer van het noorder eiland (misschien wel heel Nieuw-Zeeland?), Lake Taupo, een wandeling gemaakt naar de Huka Falls. Een pittig watervalletje! Daarna zijn we nog een beetje de stad en het meer gaan verkennen en hebben na een prima barbecue nog een nachtje in Taupo geslapen. De volgende dag kwamen we er achter dat Paulines nichtje ook op dat moment bij Lake Taupo was, maar die hebben helaas gemist. Na een klein stukje rijden kwamen we bij het Tongariro National Park aan, waar we van plan waren om de Tongariro Alpine crossing te lopen. Helaas liggen vulkanen ons niet zo, want door uitbarsting in september en november was een deel van de route gesloten. Wel hebben we de volgende dag de helft kunnen lopen (tot de top met uitzicht om blauwe en groene meren) om daarna weer 3 uur terug te lopen. Toch nog zeker de moeite waard!

Omdat we wat krap in de tijd kwamen te zitten, zijn we de volgende dag in een keer doorgereden naar Wellington en hebben daar nog een dagje door de stad geslenterd. ‘s Avonds zijn we naar de bioscoop geweest om het eerste deel van de Hobbit film te kijken (in 3D) in de bioscoop waar deze in wereld première is gegaan. Wel een domper als je er aan het eind van de film pas achter komt dat het in verschillende delen is verfilmt. De volgende dag hebben we de boot naar het zuidereiland genomen. Deze boottrip is al de moeite waard, omdat het laatste stuk door de Malborough fjorden gaat, met prachtige fotomomenten. Van hieruit hebben we de scenic (lees: bochtige) route naar het Abel Tasman park genomen. Waar op het noorder eiland de zon nog volop scheen, zo nat is het op het zuider eiland. In eerste instantie waren we van plan 1 of 2 volle dagen door het park te lopen, maar door de aanhoudende regen hebben we hier een halve dagtrip van gemaak. Met een watertaxi werden we op een strandje gedropt om na 3 uur wandelen weer te worden opgepikt. Ook al goot het, het was nog steeds een schitterende wandeling. Helaas vond de camera al die regen wat minder leuk, dus we hebben ons in moeten houden met foto’s maken, omdat de foto’s wat wazig werden…

Langs de route die we tot nu toe hebben gereden, stonden vaak bordjes met thermal springs/spa. Om dat toch ook eens mee te maken zijn we de volgende dag zijn we naar Hamner Springs gereden om het aan de levende lijve te ondervinden. Eigenlijk gewoon een buitenzwembad, met meerdere baden, heerlijk warm en uiteraard met essentiele mineralen! Wel heerlijk van genoten (in de regen).

Vandaag hebben we vooral auto gereden. In eerste instantie wilden we dolfijnen en walvissen spotten in Kaikoura, maar daar aangekomen bleek de zeeziek-meter op redelijk tot heftig te staan: ons kennende, geen goed idee dus. Inmiddels zitten we in Geraldine, en het schijnt morgen in ieder geval droog te worden. Daar gaan we maar vanuit, want we willen graag wat (berg)wandelingetjes maken.

Ook komt de terugreis alweer in zicht… met nog nul uitzicht op een baan (beiden nog niks gehoord), toch ook wel weer zin om iedereen te zien. Onze terugvlucht is inmiddels geboekt en we komen als het goed is zaterdag 6 april om 14.05 uur aan op Schiphol (vlucht BA 434 met British Airways vanuit Londen). Dan weet iedereen dat ook gelijk weer. Wij genieten nog een paar weekjes van onze reis, en tot snel weer!

• 19 Maart 2013 - 09:08

Maartje:

Klinkt allemaal weer heerlijk! En wederom prachtige foto's!
    Geniet nog even de laatste weken, maar toch ook wel weer fijn om jullie snel weer te zien hoor!
    liefs!!

• 19 Maart 2013 - 09:48

Natalie:

Wow, wat gaaf allemaal!! New zeeland is ook echt gaaf en mooi, zo leuk om te lezen, alles wat jullie schrijven herken ik :D
    Geniet nog even van jullie laatste weken avontuur!! En tot snel... XX

• 19 Maart 2013 - 10:27

Rianne:

Wat 'n leuke verhalen en de foto's zijn top zeg! Ik krijg spontaan zin om een reisje te boeken. Heel veel plezier nog de komende maand, geniet ervan!

• 19 Maart 2013 - 19:22

Frans:

Mooie beschrijven en foto's van wat jullie allemaal meemaken en zien. Toch wel raar dat jullie na al die maanden 'wat krap in de tijd kwamen te zitten' ! :) Geniet nog maar even en tot over een paar weken.

• 21 Maart 2013 - 12:57

Mirte:

Wat een verhalen weer! Geweldig om te lezen. Geniet nog maar even van jullie laatste weken!!
    Tot snel!
    DIkkeX

• 23 Maart 2013 - 00:41

Bart-Jan:

Cool! Nog heel veel plezier in de laatste weekjes. Dan zal het weer ook wel weer beter in NL zijn :)
    Tot met de kerst :p

BJ

ps: als jullie toch nog niet naar huis willen mag je altijd bij ons langs komen :)

• 01 April 2013 - 19:13

Theresa:

Hi Jelle en Pauline, nog maar een paar daagjes en dan komen jullie alweer terug. Als jullie zaterdagavond nog zin in een feestje hebben: vanaf 21 uur in cafe De Raedt (radhuisstraat/hoek singel). Goede reis alvast groetjes Theresa